AKADEMIA KRYTYCZNEGO MYŚLENIA
Treść
Klasy 6a i 6b wzięły udział w warsztatach Akademii Krytycznego Myślenia zorganizowanych przy współpracy z Programem Projektor. Prowadziły je studentki z krakowskich uczelni panie Gabriela Mynarska i Dominika Szachowicz . Tematem warsztatów było Krytyczne myślenie w praktyce: jak rozpoznać fałszywe informacje? Ich celem było budowanie, tak ważnej w dzisiejszych czasach, postawy krytycznego odbiorcy informacji i mediów.
W trakcie zajęć uczniowie wzięli udział w grze W poszukiwaniu zaginionych pereł. Szóstoklasiści wcielili się w role detektywów, których zadaniem było rozwiązanie zagadki kryminalnej na podstawie różnych informacji. Aby tego dokonać musieli porównać posiadane informacje, sprawdzić, skąd pochodzą, stwierdzić ich wiarygodność, a następnie powiązać historię w logiczną całość. W kolejnym zadaniu uczniowie zmierzyli się z kilkoma fake newsami - ich zadaniem było uważne przyjrzenie się otrzymanym materiałom i wskazanie tych elementów, które wzbudziły ich wątpliwości. Bardzo pouczające było zadanie ukazujące manipulację często wykorzystywaną m.in. w reklamie, czyli posługiwanie się dla uwiarygodnienia prezentowanych poglądów lub reklamowanych produktów twarzami osób wygenerowanymi przez sztuczną inteligencję.
Dzięki warsztatom uczniowie rozwijali umiejętności logicznego wnioskowania, dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, argumentowania oraz kompetencje 4K, czyli krytyczne myślenie, komunikację, kreatywność i kooperację. Dowiedzieli się czym jest fake news, jak go odróżnić od prawdziwej informacji, jak nie dać się oszukać i zmanipulować, gdzie znaleźć wiarygodne źródło informacji, a także jakich danych nie udostępniać w sieci.